Translate

Karob zamiast czekolady

Będąc w Podkowie w weekend odwiedziłam jak zwykle stoisko ze zdrową żywnością, które pojawia się zawsze podczas zjazdów zaocznych. Kupiłam tradycyjnie mleko sojowe, ale znalazłam też karob. Półkilogramowy woreczek kosztował 6 zł, więc się skusiłam. Już dawno chciałam to wypróbować. Zaczęłam u siebie znajdować objawy uzależnienia od czekolady, więc postanowiłam czymś ją zastąpić. Kolor ten sam, smak prawie ten sam, tylko nie ma szkodliwej kofeiny :)


Drzewo karobu, znane też pod nazwą „Chleb Św. Jana”, rośnie przeważnie w krajach o ciepłym klimacie. Jego niezwykle cenne wartości odżywcze od wieków uznawane są w krajach Śródziemnomorskich. Często ceni się je wyżej niż kakao.
Ziarna karobu, schowane w długich strączkach zwisających z drzewa, są nieocenionym źródłem białka, magnezu, żelaza, wapna, węglowodanów i fosforu, czyli tego, co potrzebne jest do prawidłowego funkcjonowanie każdego organizmu ludzkiego, zwłaszcza dzieci, kobiet w ciąży, matek karmiących, osób osłabionych chorobami, czy ludzi w podeszłym wieku.
Karob w proszku wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jako substytut czekolady. Choć smakiem i wyglądem podobny jest do czekolady, nie zawiera kofeiny i teobrominy oraz kwasu szczawianowego, blokującego prawidłowe wchłanianie wapnia.
Zalety karobu:
1. Poprawia trawienie.
2. Obniża poziom cholesterolu we krwi. Nie zawiera "złego" cholesterolu
3. Działa jako antyutleniacz.
4. Może być stosowany w leczeniu biegunki u dzieci i dorosłych.
5. Zawiera substancję czynną, która skutecznie przeciwdziała astmie. Chleb świętojański jest również stosowany w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie.
6. Ma właściwości wykrztuśnie. Polecany jest palaczom – po kilku dniach stosowania zaczynają intensywnie odpluwać wydzielinę z płuc.
7. Nie zawiera kofeiny i jest polecany dla pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi.
8. Może pomóc w zapobieganiu raka płuc, jeśli używany jest regularnie.
9. Zawiera witaminy E i jest stosowany w leczeniu kaszlu, grypy, niedokrwistości .
10. Garbniki karobu zawierają kwas galusowy o właściwościach przeciwbólowych, antyalergicznych i antybakteryjnych. Jest również przeciwutleniaczem , działa antywirusowo i antyseptycznie.
11. Jest używany do leczenia polio u dzieci – kwas galusowy .
12. Jest bogaty w wapń i fosfor. Z tego powodu jest on wykorzystywany w walce z osteoporozą.
13. Dodatkowo jest stosowany jako lek na zaburzenia żołądkowo-jelitowe (refluks żołądkowo-przełykowy).
14.Garbniki zawarte w karobie hamują rozwój bakterii w organizmie.

Na Jadłonomii wpadł mi w oko przepis na ciasto karobowe bez jajek, więc jeśli tylko przemogę swoje obawy co do pieczenia ciast i w końcu kupię sobie sodę i mąkę, to ciasto powstanie :) nie mam osobiście nic do jajek, tylko bardzo rzadko je kupuję i 10 sztuk stałoby mi bardzo długo.
A swoją drogą, chyba czas nabyć własny ręczny mikser. Tyle rzeczy można by zrobić, jakby było czym.

Komentarze