Translate

Rok Chopinowski 2010



Mam do was pytanie: co robiliście wczoraj o godzinie 19? ;) Czy przerzucaliście bezmyślnie kanały w telewizji (jak ja)? A co zrobiliście, jak włączyliście Dwójkę?(Zakładam, że zdecydowana większość przerzuciła na inny kanał). Zatem dla tych wszystkich, którzy zdecydowali się jednak na telenowelę na Czwórce, zamieszczam krótką informację, co to też się wczoraj wydarzyło w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Btw. Odpowiadając na swoje pytanie, ja zostałam na Dwójce, bo usłyszałam coś, co brzmiało mi jak koncert, a ponieważ byłam po parogodzinnym słuchaniu koncertów romantycznych do dyplomu, więc zadałam sobie trud, żeby spróbować odgadnąć, co to za koncert. Prawie mi się udało, zresztą nie trzeba było za wiele myśleć, mając jakieś ogólne informacje, że ma być Rok Chopinowski.

Koncertem 7 stycznia o godz. 19:00 (powtórzenie 8 stycznia o godz. 19:30) Filharmonia Narodowa uroczyście otworzy Rok Chopinowski 2010. Weźmie w nim udział światowej sławy chiński pianista - Lang Lang.
Ten fenomenalny 27-letni wirtuoz występował już w niemal wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata, zyskując entuzjastyczne recenzje. Jego występ podczas otwarcia igrzysk olimpijskich w Pekinie oglądało za pośrednictwem telewizji ponad 5 miliardów ludzi, a magazyn „Time" zaliczył go do grupy 100 Najbardziej Wpływowych Ludzi Świata roku 2009. Wraz z Herbie Hancockiem uświetnił koncert, podczas którego wręczano nagrody Grammy w 2008 roku. Jest związany wyłącznym kontraktem z firmą fonograficzną Deutsche Grammophon. Ponadto angażuje się w działalność edukacyjną najmłodszych (założył m.in. własną fundację, tworzącą programy edukacyjne i wspierającą finansowo młode talenty.

W Filharmonii charyzmatyczny pianista wykona dzieła Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą - Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (w czwartek) i Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (w piątek). W drugiej części obu wieczorów usłyszymy Missę solemnis Ferenca Liszta z udziałem wybitnych polskich solistów śpiewaków: Joanny Kozłowskiej (sopran), Ewy Wolak (mezzosopran), Ryszarda Minkiewicza (tenor) i Jarosława Bręka (bas). Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi Maestro Antoni Wit.

Koncert objęli honorowym patronatem - Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Bronisław Komorowski i Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Bogdan Zdrojewski.

Inauguracji Roku Chopinowskiego towarzyszy otwarcie wystawy „Pianiści" - prezentującej 30 fotografii najwybitniejszych pianistów goszczących w Warszawie, głównie laureatów Konkursów Chopinowskich, którą będzie można oglądać do 7 marca 2010. Jej autorem jest wybitny polski fotografik - Juliusz Multarzyński.


I krótki prywatny komentarz (jako pierwszy, jak na razie, nie znalazłam w necie komentarzy jeszcze ;) : Koncertu f-moll Chopina wyczekiwałam z niecierpliwością, bo jest to mój ulubiony i marzyłam zobaczyć/usłyszeć go na żywo. Trafiła się zatem nieprzeciętna okazja usłyszeć go (prawie) na żywo. Ale chyba tym razem więcej patrzyłam niż słuchałam, bo osoba pianisty bardzo skupiała na sobie uwagę ;) jeszcze nie widziałam tylu emocji podczas wykonywania utworu. Lang Lang cieszył się tym jak dziecko, podśpiewywał sobie melodię, robił przezabawne miny i przeżywał każdą frazę ;) widać było, że fortepian to przedłużenie jego organizmu. Odrobinę mi to jednak przeszkadzało, bo nie mogłam się skupić na muzyce. Jednak muszę całkiem obiektywnie przyznać, że pianista był fenomenalny.

Będę miała również zapewne swój skromny udział w obchodach Roku Chopinowskiego, wykonując pieśń Chopina na koncercie w naszej szkole. Zobaczymy, co z tego wyjdzie ;)
Pozdrawiam serdecznie wszystkich melomanów.

Komentarze