Operowo w baroku.
Dzisiaj mała powtórka z historii muzyki, tym razem opera w baroku.
***
Główne ośrodki rozwoju opery we Włoszech
* CAMERATA FLORENCKA - schyłek XVI w. patronował jej hrabia Giovanni Bardi, później Jacopo Corsi.
Kompozytorzy:
-Jacopo Peri -> "Dafne", "Euridice" (1600) *recytatyw
-Giulio Caccini-> "Euridice" *odcinki kantylenowe
-Vincenzo Galilei
-Emilio de Cavalieri
Założenia:
->dążenie do odrodzenia idei antycznego dramatu greckiego
->prymat słowa nad muzyką - recytatyw (sylabiczny typ melodyki o niewielkim ambitus i motywami repetycyjnymi)
Cechy:
-tematyka mitologiczna
-dominacja recytatywów eksponujących tekst
-niewielki udział partii instrumentalnych
Tutaj można usłyszeć wszystkie cechy: niewielki zespół instrumentalny i recytatywne partie wokalne.
* MANTUA
Przedstawiciel: Claudio Monteverdi "Orfeusz"
Cechy:
-wprowadzenie dokładnie określonego zespołu wykonawczego
-partie koncertujące i ilustracyjne
-wstęp "toccata" oraz sinfonie i ritornele
-recytatyw, aria, duet, pieśń, madrygał
-technika koncertująca
* RZYM - opera chóralna
Przedstawiciele:
-Steffano Landi "Il sant Alesio"
-Michelangelo Rossi
Cechy:
-silne tradycje wokalnej muzyki kościelnej
-treści religijne
-kastraci
* WENECJA - opera solowa
Przedstawiciel:
-Claudio Monteverdi "Powrót Ulissesa", "Koronacja Poppei"
-Francesco Cavalli "Dydona i Eneasz"
Cechy:
-pierwszy publiczny teatr operowy
-intryga miłosna z elementami komicznymi
-partie solowe w postaci arii, recytatywu i ariosa
-bel canto
-styl concitato (wzburzony)
-instrumentalny wstęp (sinfonia)
-ściśle określony skład orkiestry
-aria koncertująca
Rodzaje recytatywów:
-recitativo secco - deklamacja tekstu przy towarzyszeniu basso continuo
-recitativo acccompagnato - głos z rozbudowanym akompaniamentem
* NEAPOL
Przedstawiciel: Allesandro Scarlati "Tigrane", "Griselda"
Cechy:
-arie o różnej budowie - zwrotkowa - dwuczęściowa - da capo ABA (kontrast agogiczny)
-sinfonia (instrumentalny wstęp) - budowa trzyczęściowa - allegro-adagio/andante - allegro
-opera seria i opera buffa
***
Główne ośrodki rozwoju opery we Włoszech
* CAMERATA FLORENCKA - schyłek XVI w. patronował jej hrabia Giovanni Bardi, później Jacopo Corsi.
Kompozytorzy:
-Jacopo Peri -> "Dafne", "Euridice" (1600) *recytatyw
-Giulio Caccini-> "Euridice" *odcinki kantylenowe
-Vincenzo Galilei
-Emilio de Cavalieri
Założenia:
->dążenie do odrodzenia idei antycznego dramatu greckiego
->prymat słowa nad muzyką - recytatyw (sylabiczny typ melodyki o niewielkim ambitus i motywami repetycyjnymi)
Cechy:
-tematyka mitologiczna
-dominacja recytatywów eksponujących tekst
-niewielki udział partii instrumentalnych
Tutaj można usłyszeć wszystkie cechy: niewielki zespół instrumentalny i recytatywne partie wokalne.
* MANTUA
Przedstawiciel: Claudio Monteverdi "Orfeusz"
Cechy:
-wprowadzenie dokładnie określonego zespołu wykonawczego
-partie koncertujące i ilustracyjne
-wstęp "toccata" oraz sinfonie i ritornele
-recytatyw, aria, duet, pieśń, madrygał
-technika koncertująca
* RZYM - opera chóralna
Przedstawiciele:
-Steffano Landi "Il sant Alesio"
-Michelangelo Rossi
Cechy:
-silne tradycje wokalnej muzyki kościelnej
-treści religijne
-kastraci
* WENECJA - opera solowa
Przedstawiciel:
-Claudio Monteverdi "Powrót Ulissesa", "Koronacja Poppei"
-Francesco Cavalli "Dydona i Eneasz"
Cechy:
-pierwszy publiczny teatr operowy
-intryga miłosna z elementami komicznymi
-partie solowe w postaci arii, recytatywu i ariosa
-bel canto
-styl concitato (wzburzony)
-instrumentalny wstęp (sinfonia)
-ściśle określony skład orkiestry
-aria koncertująca
Rodzaje recytatywów:
-recitativo secco - deklamacja tekstu przy towarzyszeniu basso continuo
-recitativo acccompagnato - głos z rozbudowanym akompaniamentem
* NEAPOL
Przedstawiciel: Allesandro Scarlati "Tigrane", "Griselda"
Cechy:
-arie o różnej budowie - zwrotkowa - dwuczęściowa - da capo ABA (kontrast agogiczny)
-sinfonia (instrumentalny wstęp) - budowa trzyczęściowa - allegro-adagio/andante - allegro
-opera seria i opera buffa
Komentarze