Translate

Żeby włosa nie dzielić na czworo - ogólna pielęgnacja i podstawowe kosmetyki


O włosy świadomie dbam już od roku. Przetestowałam różne szampony i odżywki oraz wypróbowałam mniej lub bardziej skomplikowane metody pielęgnacji włosów. 
O odżywkach pisałam już dawno temu, ale niestety zdjęcia zaginęły z ich źródeł i moja wiedza również się poszerzyła, zatem poniżej krótkie przypomnienie i odświeżenie tematu kosmetyków do włosów.

Szampony - sprawdzamy skład


O szamponach pisałam tutaj i jest to spora lista z różnych drogerii. Moje bieżące szampony umieściłam poniżej. Kiedy znajduję jakiś nowy, sprawdzam skład w Curlsbot. Ponieważ nie mam kręconych włosów, więc nie jestem aż tak selektywna. Łagodny lub średnio mocny szampon z prostym składem i w dobrej cenie testuję na swoich włosach i zazwyczaj jestem zadowolona.



Odżywki - jakie wybierać?


Odżywki to moja słabość i kupuję przeróżne, kiedy tylko trafię na nie w promocji ;) odzywki dzielimy na humektantowe, emolientowe i proteinowe ze względu na składniki.

Humektanty to na przykład żel lniany, wszelkie cukry, syropy, miód. Nawilżają one włosy, ale uwaga! Nie zatrzymują tego nawilżenia. 



Emolienty, czyli oleje, wosk pszczeli, lanolina. To “powłoczka” włosa, która uniemożliwia utratę nawilżenia z włosa. Dobrze nawilżony włos to szczęśliwy i zdrowy włos, ale nie ma nawilżenia bez domknięcia! Emolienty pełnią także funkcję ochronną, zabezpieczają przed niszczącymi czynnikami zewnętrznymi, otarciami, temperaturą i promieniami UV.


Proteiny to przykładowo proteiny mleczne, białka żółtka jajka, proteiny zawarte w spirulinie. W skrócie, są to “cegiełki” włosów: wypełniają mikrouszkodzenia i poprawiają strukturę włosów umożliwiając pożądany stan włosów: układanie się zgodne z typem skrętu lub brakiem skrętu, blask, elastyczność.



Proteiny roślinne działają bardziej ochronnie, otulająco, trudno nimi przeproteinować. Keratyną łatwiej, ale jeżeli nie przeproteinowuje, to warto korzystać z jej dobrodziejstw przynajmniej raz na 2 tygodnie w odżywce.

Jak zachować równowagę?


Równowagę PEH najłatwiej zachować manewrując proteinami i humektantami, wszystko domykając emolientami. 
Możemy przyjąć, że orientacyjnym stosunkiem wyjściowym dla włosów będzie kiedy najwięcej będziemy używać emolientów, później humektantów i na koniec protein.
Obejmuje to na przykład nakładanie codziennie emolientowe serum na końce, używanie maski humektantowej co mycie, a na przykład protein co 5 myć.
Ale równie dobrze możemy powiedzieć, że to używanie maski emolientowej co mycie, humektantowej co drugie, a protein co dwa tygodnie (i taki schemat zazwyczaj stosuję).

Jak dobrać odżywkę?

Jak zastosować to w praktyce, czyli jakie odżywki kupić? Polecam filmik Agnieszki z WWwłosy. Dobranie odżywki to oczywiście sprawdzenie składu dzięki np. Curlsbot tak, by nie zawierała ona mocnych detergentów, oblepiających silikonów, wysuszających alkoholi czy parabenów. A co ważniejsze, dobranie składników w odżywce do porowatości włosa. 
Moje włosy są średnioporowate z tendencją do niskoporowatych. Będą więc lubiły proteiny hydrolizowane, oleje półwnikające (jednonienasycone) i różne humektanty.

Moje odżywki



Moje emolientowe odżywki to:


Kallos Color
Bez silikonów i protein.
Ostatnio rzadziej używam, zazwyczaj łączę z innym rodzajem odżywki. 
Sprawdza się jako emulgator do olejowania i do mycia włosów bez szamponu.
Świetne zestawienie wszystkich odżywek Kallos można zobaczyć tutaj.


Anwen Emolientowa Róża
Mają super odżywki podzielone według składu PEH i typów porowatości.
Ta trafiła mi się w gratisie, jak kupowałam odżywkę dla siostry, daję jej niedużo, bo jest do wysokoporów i mocno natłuszcza, ale dzięki temu wygładza.

Only Bio Maska do włosów średnioporowatych
Ma kilka olejów, do tego dodaję pare kropelek oleju i ładnie domyka łuskę włosa



Inne odżywki w dobrej cenie:

Kallos Algae
2,99 zł = 100 ml

TRESEMMÉ Botanique Nourish & Replenish
lekka odżywka do włosów w sprayu olej kokosowy i aloes
5 zł = 100 ml?

Nature Box z olejkiem arganowym
6 zł = 100 ml

Nature Box Avocado Oil
6 zł = 100 ml

Nature Box Olive Oil


Anwen - Emolientowy Irys do średniophorów
11 zł = 100 ml 

Only Bio odżywka emolientowa
11,50 zł = 100 ml 

L'ORÉAL PARIS BOTANICALS FRESH CARE Olejek Arganowy & Krokosz
15 zł = 100 ml 


Odżywki humektantowe ciężko mi wyszukać, ale używam:

O'Herbal 
Duża objętość 500 ml i dobra cena w Rossmannie
Niedawno wykończyłam opakowanie po roku ;)

Only Bio odżywka humektantowa
Nowy nabytek, kupiony w promocji



Garnier Fructis Papaya Hair Food
Jest rewelacyjna i poluję na promocje, bo zazwyczaj kosztuje powyżej 20 zł.
Nie jestem pewna, czy jest bardziej humektantowa, czy emolientowa.




Z Kallosa są dwie humektantowe odżywki: Aloe i Honey, ale do tej pory nie znalazłam w Hebe. 

Kallos Aloe 

Kallos Honey 
1,20 zł = 100 ml

Isana Intensive Care Honey&Vanilla
2 zł = 100 ml

O’HERBAL
 3,20 zł - 100 ml

VIS PLANTIS kozieradka i czarna rzepa
3,45 zł - 100 ml

Joanna Naturia z cytryną i miodem
Uwaga: harsh alcohols
3,79 zł = 100 ml


Garnier Aloe Hair Food
4 zł = 100 ml

Joanna Vegan aloes
4,43 zł = 100 ml 

Garnier Botanic Therapy imbir i miód
4,50 zł = 100 ml 

Alterra odżywka nawilżająca aloes i granat
5,50 zł - 100 ml 


Petal Fresh pure Aloes I cytrusy
7,76 = 100 ml

Only Bio odżywka humektantowa
11,50 zł = 100 ml


Odżywki proteinowe stosuję raz na dwa tygodnie i łączę z odżywką humektantową lub Emolientową Różą z Anwen.


Kallos Keratin
Bardzo wydajna odżywka i dobrze robi moim włosom :)

Babuszka Agafia - maska drożdżowa emolientowo-proteinowa
Nowość w Rossmannie - spora ilość produktu w niskiej cenie



Serum na końcówki?

Tutaj mam niezmiennie jeden produkt i używam go za każdym razem po myciu, po rozczesaniu włosów i przed suszeniem suszarką.

Isana z olejem arganowym

Szczotki do włosów - jedna czy kilka?


Tutaj zastosowałam się również do porad z Włosing i mam 3 różne szczotki do różnych zadań:


Oczywiście cały czas szukan dobrych i tanich produktów, żeby mieć uniwersalną listę.
Po więcej wiedzy zapraszam na blog WWwłosy, kanał na Youtube i grupę Włosing na Facebooku.
Jak to wygląda u was? Nowość czy to już stosujecie?





Komentarze