Arabeski.
Dzisiejszy dzień jest poświęcony muzyce. Ola zmaga się z symfoniami Beethovena, a ja z muzyką XX wieku. Ciężki temat, bo o ile Beethoven jest przyjemny, to jednak przesłuchanie jego 5 symfonii w ciągu 2 godzin daje się już mocno we znaki :P ale w tym roku dyplom, więc warto sobie przypomnieć (dzięki siostrze) trochę wiadomości z poprzedniej klasy :)
Mój materiał z XX wieku nie jest już tak przyjemny. Wprawdzie zaczynam od impresjonizmu, mojego zaprzyjaźnionego jeszcze z czasów matury kierunku w sztuce, ale następne tematy są już ciężkie do zniesienia :/
Chciałam przedstawić kilka utworów Claude Debussy'ego, przedstawiciela impresjonizmu w muzyce. W twórczości fortepianowej można odnaleźć: preludia, arabeski, obrazy, sztychy, etiudy.
Arabeski to utwory niewielkich rozmiarów o fantazyjnej, tj. swobodnej formie. Nawiązują do określenia ze sztuki, czyli ornamentu opartego na motywie stylizowanej wijącej się łodygi roślinnej z liśćmi i kwiatami. Ornament ten pojawił się w kulturze europejskiej pod wpływem sztuki islamu.
Poniżej przykład takiej arabeski.
Najliczniejszą grupę utworów fortepianowych Debussy'ego stanowią Preludia (24), zebrane w dwóch jednakowo liczebnych zeszytach. Sensualizm (pogląd filozoficzny, według którego wszelka wiedza opiera się na doświadczeniu zewnętrznym, a treść świadomości stanowią wrażenia zmysłowe) preludiów wyrażają już same tytuły, np. Wiatr na równinie, Dźwięki i wonie krążą w wieczornym powietrzu, To, co ujrzał zachodni wiatr, Dziewczę o lnianych włosach, Taras audiencji światła księżyca, Sztuczne ognie, Ślady na śniegu, Wrzosy, Żagle. Aby zapobiec ściśle programowej interpretacji swych preludiów, Debussy umieścił ich tytuły na końcu, nadając im sens sugestii i swobodnych, niezobowiązujących pozamuzycznych skojarzeń.
Najbardziej znane preludium: "Światło księżyca"
Sympatycznym utworem w klimacie ragtime jest miniatura "Mały Murzynek"
Muzyka orkiestrowa Debussy'ego to przede wszystkim Prelude a „L'a-pres-midi d'un faunę" (Preludium, do „Popołudnia fauna"), napisane według poematu S. Mallarmego, oraz trzy tryptyki symfoniczne: Les nocturnes (Nokturny - I. Chmury, II. Zabawy, III. Syreny), La mer (Morze - I. Od poranku do południa na morzu, II. Gra fal, III. Rozmowa wiatru z morzem) i Images (Obrazy - I. Gigue, II. Iberia, III. Korowody wiosenne).
Dbałość o indywidualizację barw poszczególnych instrumentów zaznacza się także w utworach kameralnych: Sonacie na flet, altówkę i harfę, Sonacie na skrzypce i fortepian, Sonacie na wiolonczelę i fortepian oraz Kwartecie smyczkowym.
Debussy skomponował także kilka interesujących brzmieniowo dzieł wokalno-instrumentalnych, również scenicznych. Ich łączność z tradycją wyraża się w podobieństwie do praktykowanych w poprzednich stuleciach form muzycznych. Peleas i Melizanda jest rodzajem pięcioaktowego dramatu lirycznego, Męczeństwo św. Sebastiana przywodzi na myśl wielkie religijne misteria. Ważną dziedzinę twórczości wokalno-instrumentalnej stanowią pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu.
***
No, przebrnęłam. To zaledwie pierwszy z piątki facetów, którzy dzisiaj próbują mnie zdominować :P ale dzielnie daję radę ;)ciekawe, jak długo... :P
Komentarze