Translate

Zabieszczaduj. Szlakiem połonin: Mała i Wielka Rawka, Połonina Caryńska i Wetlińska



Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa zmieniła sposoby podróżowania. Do tej pory wierzyłam, że wcześniejsze rezerwacje są korzystne i pozwalają oszczędzić pieniądze. Kiedy nasza wycieczka z biura podróży do Grecji spełzła na niczym, przeglądając inne oferty last minute i choćby loty z Ryanaira przekonałam się, że nawet wybierając coś na ostatnią chwilę wyszłabym na tym lepiej, niż z biurem podróży miesiąc przed. Dla odreagowania i z potrzeby serca spontanicznie wybrałam najlepszy możliwy kierunek na krótki dwudniowy urlop.

Poniedziałek, 5 października

A może by tak rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady?
Nie było to trudne. Z Krosna jeździ SanBus dwa razy dziennie aż do samych Ustrzyk Górnych.
Bilet kosztował 37 zł

Najlepsza muzyka wędrówkowa, nieodłącznie kojarzy mi się z z Bieszczadami i wolnością

Tu asfalt się kończy, a zaczyna blues

Wysiadłam na Przełęczy Wyżniańskiej i poszłam szlakiem na Małą Rawkę.
Bilety do Bieszczadzkiego Parku Narodowego kupiłam na stronie E-Parki
8 zł / dzień


Kiedy już wreszcie wyjdziesz z lasu na otwartą przestrzeń i patrzysz bez opamiętania na połoniny


Rosna skrzydła u ramion
Czas się w wieczność przemienia
Góry i wolność dokoła
Chyba dostąpimy tu wniebowstąpienia

Przestrzenie na Małej Rawce mają coś z klimatów "Gladiatora"

Now we are free
#gladiator




Na Wielką Rawkę jest bardzo bliziutko.
Cały szlak ma zaledwie 8 km

Za mną szlak na Krzemieniec do trójstyku granic Polski, Ukrainy i Słowacji.
Nie skusiłam się, bo pogoda była niepewna i niewiele czasu do zmierzchu

W stronę Ustrzyk

Ciężkie pieniądze się w tych Bieszczadach zostawia



Zdążyłam dojść do Ustrzyk pół godziny przed zmierzchem i przed burzą, która na krótko rozpętała się nad górami. Mój nocleg był w domu rekolekcyjnym, gdzie znalazłam miejsce po wielu próbach wyszukania czegokolwiek na jedną noc. Przyzwoite warunki, nocleg 50 zł w pokoju z pościelą. 
Zrobiłam tego dnia 11 km i czuję w nogach. Jutro będzie hardcore.

Wtorek, 6 października

Bo nowy dzień wstaje
bo nowy dzień wstaje
nowy dzień!

Pogoda po deszczu: dużo mgły i chmur i rozmokłej drogi

Jeszcze się cieszę, bo szlaki puste ;)






• Skyfall is where we start
A thousand miles and poles apart
Where worlds collide and days are dark •
Połonina Caryńska w porannej mgle wygląda niemal jak Szkocja 😀


Anioły są wiecznie ulotne 
Zwłaszcza te w Bieszczadach 
Nas też czasami nosi 
Po ich anielskich śladach 


One nam przyzwalają 
I skrzydłem wskazują drogę 
I wtedy w nas się zapala 
Wieczny bieszczadzki ogień 


Połonina Caryńska, grzbiet 1297 m n.p.m.


Chociaż wiało niemiłosiernie, czułam dziką radość, że tu jestem.


Widok na Małą i Wielką Rawkę.
Tam byłam wczoraj



Decyzja, czy pójść na kolejną połoninę, nie była łatwa. Tego dnia wyszłam na szlak o 7, a o 15 miałam autobus powrotny z Wetliny. Zaplanowałam szlak po obu połoninach, który wynosił 21 km i miałam go pokonać w 6 godzin według Google Maps. Kiedy schodziłam z Połoniny Caryńskiej dopiero spotykałam ludzi, którzy wchodzili na szlak. Ja biegłam niemal na adrenalinie z góry. 


Eksplozja kolorów jesienią na Połoninie Wetlińskiej. 
Nie róbcie tak, jak ja i wybierzcie się tylko na jedną połoninę w jeden dzień. 
Zasługują na spokojne wędrowanie i nieograniczony czasem zachwyt.

Tutaj byłam przed 11. Na szlaku było sporo ludzi. 
Idąc na speedzie wyprzedziłam wszystkich


Połonina Wetlińska jest dłuższa niż Caryńska, więc spokojnie można ją zaplanować na cały dzień, zaczynając albo w Brzegach Górnych, jak ja, albo od Smerka.


Tam w oddali widać Smerek. 

Zdjęcie w biegu, bo czas goni

Ja zeszłam w dół do Wetliny na Przełęczy Orłowskiego



Człowiek styrany okrutnie, że nawet nie ma siły ruszyć nogą

Zaczynam przygodę z książeczką GOT i mam nadzieję, że PTTK uzna mi moje archiwalne trasy...


Szlak 23 km łącznie pokonałam w 6,5 h. Nogi odczują to okrutnie przez najbliższe dni, ale i tak było warto. Już dawno chciałam pojechać w Bieszczady i przejść połoniny. Jeszcze tutaj wrócę i zabiorę innych :) 



_________

Więcej zdjęć: https://photos.app.goo.gl/ceMBVMHqgPE7AaFQ7

SanBus: https://sanbus.moj-bus.pl/courses/show#content 37 zł do Ustrzyk, z Wetliny do Krosna 28 zł

Nocleg w domu rekolekcyjnym: https://goo.gl/maps/Qw2xWGbzEYgHVF6cA tel. 13 461 0662, pokój zbiorowy 30 zł, pokój pojedynczy 40 zł, 10 zł za pościel

Bilet do BdPN: https://bdpn.eparki.pl 16 zł 

Ceny w barach i sklepach zawrotne, najlepiej mieć ze sobą gotówkę, bo z braku zasięgu terminale płatnicze mogą nie działać.

Komentarze